Tam Coc

13 mei 2016 - Tam Coc, Vietnam

De bus naar Ninh Binh zou er, volgens we routeplanning op mijn telefoon, 2 uur over doen. Was dat even een teleurstelling! We zijn om 12 uur de bus in gestapt en om 7 uur stopte de bus in Tam Coc, niet zoals we dachten in Ninh Binh dat 8 km verder ligt. Maar dat was achteraf helemaal niet erg. Want ik Ninh Binh is helemaal niks te doen, alle bezienswaardigheden zijn in Tam Coc. Ravi, een jongen die we hadden leren kennen tijdens de cruise, reisde ook mee in de zelfde bus. Met hem zijn we savonds nog wat gaan eten. Daarna wilden we pinnen, maar de dichtstbijzijnde ATM was 8 km verder, in Ninh Binh. Dus wij met een taxi daar naartoe. Pinnen hier is altijd een drama. Want niet overal kun je pinnen met je bankpasje en pinnen met m'n creditcard vind ik niet fijn, want dat is duurder. Bij sommige pinautomaten kun je ook maar maximaal 3 miljoen pinnen. Dat is echt veel te weinig, dan moet je na 4 dagen wéér pinnen en weer de transactiekosten betalen. Dus na lang zoeken hadden we eindelijk een goede pinautomaat gevonden en konden we weer terug naar Tam Coc.

Gisteren hebben we met Ravi een boottocht gemaakt over de rivier in een roeibootje. De natuur was echt heel erg mooi! Het leek op Halong Bay qua rotsen, maar dan met rijstvelden er omheen in plaats van zee. Ik vond het veel mooier dan Halong Bay. Tijdens de tocht kwam je door 3 verschillende grotten. Aan het einde van de derde grot draaiden de meeste boten zich om, maar het vrouwtje dat onze boot roeide vroeg ons of we nog verder wilden. we moesten haar dan €2 euro betalen. Dat was het echt dubbel en dwars waard! Daar was het nog veel mooier en er was geen enkele andere boot te bekennen. Overal waren mensen bezig met hun dagelijkse werk. Het vrouwtje, onze gids was echt heel aardig en grappig en wees ons steeds op geiten en varkens die langs de rivier liepen. Het was echt een hele leuke ervaring!

Savonds hebben we afscheid genomen van Ravi. Dit vonden we echt helemaal niet erg. Hij was echt een beetje raar. En met alles echt héél erg traaaaag. Ook is het echt heel erg wennen om met iemand anders rekening te houden! Ilva en ik willen meestal wel ongeveer hetzelfde, zoals een middagje besteden aan je backpack opnieuw inpakken (ja dat duurt een hele middag! Haha). Maar iemand ander wil vaak hele andere dingen.

Vandaag zijn we naar een hele mooie pagode gefietst, 3,5 km van Tam Coc. Ik heb nog nooit een fiets gehad met zo'n hard zadel! Je kon er gewoon niet langer dan een halve minuut op zitten!
Na een stukje fietsen kwamen we aan bij een aantal souvenir kraampjes waaraan je kon zien dat we er waren. Je moest over een smal bruggetje en onder een poort door om op het tempel complex te komen. Alle tempels zien er hier heel Chinees uit, ook deze. Het is heel mooi, maar een stuk minden indrukwekkend dan het kitscherige goud in Thailand. Deze tempels bestaan voor het overgrote deel uit beton. Je kond de berg op lopen door grotten. In de grot was echt een gigantisch huis gebouwd. Dat zag er echt bizar uit. Overal in nissen in de grot stonden beeldjes met wierook. Het was echt heel bijzonder en echt heel mooi.

We zijn nu onderweg naar Hue. Met de bus is dit 12 uur, dus hebben we besloten om een super dure slaaptrein te nemen. Deze kostte 48$, wat op zich mee valt als je nagaat dat je ook geen hostel hoeft te betalen en je 12 uur in de trein zit. De trein heeft echt bedden, in plaats van stoelen zoals de nachtbus, dus slapen doe ik hier hopelijk beter dan in zo'n bus. Want de hele nacht in een bus zitten vind ik echt vreselijk.

1. John Verheyden:
    1 juli 2016
    Hallo Saskia,
    Neem aan dat je nu bijna klaar bent om je weg terug te vinden naar Europa. Ben blij dat je de gelegenheid had om je zelf te verrijken door kennis te maken met zoveel andere culturen en daar door nog meer waardering voor het dagekijkse leven hebt ervaren.
    Je zult er nog lang waarde uit trekken en met heel veel plezier aan terug denken.
    Liefs
    Ome Jan