Halong Bay

11 mei 2016 - Halong Bay, Vietnam

Maandag hebben we een bus genomen naar Halong City, tenminste, dat dachten we. We wilden een cruise doen in Halong Bay; en de beste uitzoeken in de stad. Maar in plaats van dat de bus ons naar de stad bracht, zoals het hotel ons had beloofd, bracht de bus ons naar de baai. Blijkbaar zaten we dus in de bus van een cruise boot. Om terug te komen naar de stad moesten we een aantal kilometer terug met een taxi. Dit was echt allemaal gedoe en zou weer extra geld kosten, dus hebben we maar besloten om de cruise te doen waar we bij terecht waren gekomen... We kregen eerst lunch, dit was niet heel erg lekker. Daarna gingen de kanoën. Dat was echt heel leuk! Je kon om een soort drijvend vissersdorpje varen en rondom de rotsen in de zee. Het was echt heel erg mooi, echt heel zonden dat ik geen foto's kon maken. Daarna kregen we tijd om te zwemmen, maar het water was echt heel vies en de zon scheen niet.. Dus ben een keertje van de boot het water in gesprongen en toen vond ik het wel weer genoeg geweest. Na het avondeten hebben we met de hele groep op de boot kaartspelletjes gespeeld en gratis bier gedronken. Dat was echt heel gezellig! Totdat een koppel dacht dat iemand van de boot op hun kamer was geweest. De man ontplofte en zag eruit alsof hij hem in elkaar zou gaan slaan. Ze hebben geloof ik wel een uur tegen elkaar staan schreeuwen.

De dag erna werden we wakker op de bot en had niemand ook maar enig idee wat we zouden gaan doen. En niemand van de bemanning wilde of kon iets zeggen. Het regende echt kei hard dus niemand had echt zin om buiten iets te gaan doen. Uiteindelijk kwamen we er achter dat we naar een grot zouden gaan, en alle spullen mee moesten. Deze moesten we ergens dumpen waarna we met de bus naar de grot werden gebracht. Deze stelde echt helemaal niks voor, en er ging ook niemand mee als gids. Dus het was echt; zoek het maar uit, zie jullie aan de andere kant van de grot. Maar wij waren te dom om de andere kant van de grot te vinden, dus moesten door de regen over de weg terug naar de bus lopen. Daarna gingen we een hike naar de top van een berg maken, maar het was al 11 uur en we hadden ontbeten om half 8, dus iedereen had hele erge honger... Maarja, we gingen gewoon op naar de top. Het regende nogsteeds kei hard, dus ik was helemaal doorweekt. Maar bovenaan de top wat het het helemaal waard! Het uitzicht was echt prachtig en het stopte eindelijk met regenen!
Eenmaal beneden gingen we naar het hotel waar we die nacht konden slapen en kregen we eindelijk lunch (het was ondertussen bijna 2 uur!!)
Na de lunch gingen we naar Monkey Island, tenminste dat dachten we. Maar blijkbaar konden alleen de mensen mee die er voor betaald hadden. En wij weten vrij zeker dat we dat inderdaad hadden gedaan. Maar daar dacht onze gids anders over. Hij heeft alleen maar tegen ons staan schreeuwen dat we niet mee mochten, terwijl het op onze rekening staat en hij niet eens namen had van wie mee mocht en wie niet! Hij was echt heel agressief en had echt een rotkop! Terwijl wij nog gewoon rustig met hem probeerden te praten, reedt hij gewoon weg op z'n scooter...  Dus de rest van de dag hebben we gechillt op onze super vochtige hotelkamer. Echt alles was daar nat! Waarschijnlijk doordat het de hele ochtend had geregend, en omdat het in Vietnam toch al heel vochtig is.
Na het avond eten hebben we met een groep van 13 (waarvan er 10 Duits waren) wat gedronken in de stad. Dat was wel gezellig. Maar tegen die tijd was ik zo klaar met alles dat ik er niet echt van kon genieten en ik terug ben gegaan naar het hotel.

De dag erna hadden we weer echt totaal geen idee wat we zouden gaan doen. Onze gids, die de dag ervoor tegen ons had staan schreeuwen, was er niet eens toen de bus aan kwam, dus daar hebben we op moeten wachten. We gingen weer terug naar de boot en hebben daar de meest kansloze kookcursus ooit gehad; iemand deed, heel slecht, voor hoe je loempia's moet maken. We zijn daarna terug gevaren naar Halong Bay en daar op een bus gestapt naar Binh Binh.

De cruise was een bijzondere ervaring. Het was eigenlijk heel erg leuk. Maar toen we er waren had ik er echt de pest in en vooral de laatste dag wilde ik zo snel mogelijk weg. Achteraf hadden we beter toch naar Halong City kunnen gaan en daar op ons gemak een cruise kunnen kiezen. Maarja als je alles van te voren eens zou weten....