Battambang

2 juni 2016 - Battambang, Cambodja

Ik heb mijn mening over Cambodja over Cambodja gisteren compleet bijgesteld. Ik vond het maar een vies, arm land.

Toen we gisteren aankwamen in Battambang, onze volgende bestemming in Cambodja, bood onze tuktuk chauffeur zich aan als gids voor de rest van de dag. Aangezien we zelf nog niet echt een plan hadden was dit ideaal. Hij zou ons naar de bamboo train en de batcave brengen.

De bamboe trein was niet veel meer dan een bamboe vlot met een motor, maar man wat ging dat ding hard! Het was echt heel leuk! We stopten bij een soort van dorpje waar het de bedoeling was dat wij souveniertjes zouden kopen. Er waren een aantal meisjes die armbandjes verkochten, ze waren echt leuk en spraken erg goed Engels. Toen we daar waren zagen we in de verte pikzwarte wolken aankomen. We zijn toen dus maar snel terug gegaan. Het begon al heel hard te waaien.

Toen we in de tuktuk zaten op weg naar de grot, begon het met bakken uit de lucht te vallen. Gelukkig hadden we een poncho. Op een begeven moment moesten we stoppen omdat de tuktuk chauffeur niks meer kon zien, zo hard regende het. Maar toch ging het leven op straat gewoon door. Mensen thuis vluchten naar binnen, maar hier wordt er gebruik gemaakt van de regen, mensen poetsen hun brommers, maken hun veranda schoon en kinderen spelen in de regen of krijgen een douche.

De mensen lijken hier sowieso heel gelukkig. Het lijkt alsof niemand hier werkt en iedereen de hele dag met z'n gezin bij elkaar zit. Alles draait hier om familie, ze eten hier allemaal samen met familie, opa, oma, ooms en tantes. Terwijl bij ons alles draait om werken, studeren of geld verdienen. Hoe vaak komt het wel niet voor dat je iets met iemand wil afspreken, maar dat de eerst volgende dag dat beide kunnen over twee weken is...

Daarna gingen we naar de berg waar de vleermuis grot was. Eerst hadden we nog tijd om met een jeep de berg op te gaan. Je kwam hier uit bij een grot die tijdens de khmer rouge periode is gebruikt om mensen naar beneden te duwen en zo te vermoorden. Ook hier zijn weer meer dan 2 duizend mensen vermoord. Ook hier zijn de schedels en botten mooi opgeborgen. Het is echt bizar, dat overal waar je heen gaat, ergens een killing field is. Je kunt er gewoon niet omheen. Er stonden beelden die de hel moesten uitbeelden. Deze waren echt vreselijk, de meest lugubere martelmethoden werden uitgebeeld.
Een stukje verder de berg op was een tempel. Hier had je een prachtig uitzicht over de landbouwvelden en in de verte zag je de stad. Er zaten een hele boel apen met baby aapjes. Ik blijf bang voor die beesten!
Rond een uur of 6 waren we weer beneden want op dat tijdstip vliegen de vleermuizen de grot uit. Het was echt bijzonder om te zien hoe een uur lang miljoenen vleermuizen naar buiten vlogen.

Daarna gingen we weer terug naar de stad. Tijdens zonsondergang zag het er allemaal heel mooi uit, de houten huisjes langs de weg met spelende kinderen en grazende koeien. Alles was heel vredig en iedereen leek heel gelukkig. Ik kwam er achter dat Cambodja toch wel een heel mooi land is. Niet alleen maar rotzooi en een hoop Allende.

1. Marjan:
    3 juni 2016
    Blijft steeds weer leuk om je verhalen en belevenissen te lezen. Wat heb je toch een hoop meegemaakt en gezien. Geniet van deze speciale periode in je leven.