Pak Beng, Luang Prabang

24 april 2016 - Luang Prabang, Laos

We zijn vandaag en gisteren onderweg geweest met de slow boat van Huay Xai naar Luang Prabang. Overal staat dat je vroeg moet vertrekken omdat de zitplekken op de boot anders vol zitten. Dus wij vertrokken gisteren ochtend netjes om 9 uur vanuit ons hostel, want om half 11 zou de boot gaan. Maar wat bleek, de vertrektijd van de boot was pas om half 12... Dus wij zaten daar uren te wachten met ons goed fatsoen tot we uiteindelijk om kwart over 12 vertrokken. Het was echt shocking hoeveel mensen met échte verwondingen op die boot zaten. Wel vier mensen hadden hun knie, voet en arm in het verband, waarschijnlijk door een scooter ongeluk.
De tocht over de mekong duurde gisteren in totaal 6 uur tot Pak Beng. Vandaag hebben we er 8 uur over gedaan om in Luang Prabang te komen. De omgeving is echt heel mooi. Maar wel echt anders dan in Thailand. Het is echt een stuk armer. Overal staan houten huisjes en de dorpjes zijn waarschijnlijk ook alleen maar per boot bereikbaar. De rivier zelf ziet er heel vies uit. Maar dat komt waarschijnlijk gedeeltelijk door dat deze als vuilnisbak wordt gebruikt door de lokale mensen aan boord van de boot. Is iets op, dan gooi je gewoon de verpakking overboord. Net als in de bus of trein.... Zo zonde van de mooie natuur die ze hier hebben!
Het fijne aan Laos is dat ze hier echt brood hebben en croissantjes. We kregen als ontbijt gister ochtend een hard broodje!
Het was in Pak Beng ook echt een stuk koeler, vooral savonds en sochtends, dan in Thailand. Maar hier in Luang Prabang is het echt heel vies vochtig en benauwd!
Toch mis ik Thailand al een beetje, vooral het geld, daar was ik zo goed aan gewend. Ik reken nu alles eerst om naar euro's en dan naar Bath om er achter te komen of iets duur is of niet. Dat klinkt waarschijnlijk echt belachelijk....

1. Mama:
    24 april 2016
    Dan hebben jullie wel heel lang moeten zitten om te wachten en met varen..en dat waarschijnlijk op een niet al te comfortabel bankje...maar zal wel de moeite waard zijn geweest. Geniet er van.
    Dikke kus mam