Luang Prabang

27 april 2016 - Luang Prabang, Laos

Zondag zijn we naar het National Museum geweest van Luang Prabang. Op de grond van het museum staat een tempel met daarin het boeddhabeeld waarnaar de stad vernoemd is. Je zou een gigantisch mooi beeld verwachten. Maar dat is het niet, het is een klein gouden beeldje, niet echt heel bijzonder. Het Royal palace was echt een contrast met dat van Thailand. Alles is hier een stuk bescheidener. Dat komt waarschijnlijk ook doordat het land veel armer is dan Thailand en het het dunst bevolkte land van zuid oost Azië is. Dat is ook echt wel te zien, vooral op de boot.
We zijn die dag ook naar een tempel boven op een berg geweest, hiervoor moet je weer 300 traptreden op. Het uitzicht over de stad was echt heel erg mooi! Maar de tempel stelde echt niet veel voor. Het was een wit gebouwtje met een boeddhabeeld er in.
Savonds wilde we naar de markt. Maar ineens begonnen alle mensen heel panisch hun spullen in te pakken, we hadden echt geen idee wat er ging gebeuren, maar binnen 5 minuten begon het echt gigantisch te regenen! Dat was de eerste keer dat we locale mensen in paniek hebben gezien en snel iets zagen doen. Want normaal gaat alles op een dodelijk traag tempo.
Maandag zijn we naar de Kuang Si watervallen geweest. De weg er naartoe was echt vreselijk. De tuktuk chauffeur reed als een idioot door de bergen! Ik was echt blij toen we er waren!
De watervallen zijn echt prachtig. Zo veel mooier dan in Kanchanaburi! Telkens als je er een foto van maakt, lijkt het echt heel nep! Het water is hartstikke blauw en de natuur er rond omheen echt heel groen. Het water was echt heerlijk koud, ik heb het dan ook voor het eerst in twee maanden koud gehad!

Savonds brak hier echt de hel los. We hebben de ergste storm gehad die ik ooit heb meegemaakt. We waren wat gaan eten, en toen we terug liepen begon het kei hard te waaien. Dus besloten we om maar snel terug naar het hostel te lopen. Onderweg klonk er echt een hele harde klap, wat later de bliksem bleek te zijn die insloeg in de tv van het hostel.. Net toen we in het hostel aankwamen begon het heel hard te regenen. Zo hard dat het op verschillende plekken in het hostel begon te lekken. Daarna viel te stroom uit in de hele stad, dus zaten we in het donker in een storm. Ik vond het ergens echt doodeng. Het vervelendste was dat zonder stroom de airco het ook niet doet. Dus toen we wilden gaan slapen, was het echt heel heet!
Gisteren hebben we een rondje door de stad gelopen langs de rivier. Het is echt een prachtige stad met overal kleine, schattige straatjes. De natuur en het uitzicht bij de rivier is echt heel mooi. We zijn op zoek gegaan naar twee bamboe bruggen, maar een daar van was echt niks meer van over, en de andere was afgesloten. Dat was wel echt jammer!
Vandaag zijn we om 5 uur opgestaan om naar de almsgiving ceremonie te gaan kijken. Hierbij lopen de monniken in een stoet achter elkaar door de straten, waar mensen op de grond zitten en eten doneren aan de monniken. Dit geeft hen dan weer geluk en zorgt voor een goede reïncarnatie. Ik had er echt heel veel van verwacht, maar het was heel anders dan ik me had voorgesteld. Het sfeertje was echt heel vreemd. Het is ook niet de bedoeling dat je er aan deelneemt als het niks voor je betekent. Maar er zaten toch een aantal Europeanen bij. Dat was en een gek gezicht, en werd geloof ik niet echt gewaardeerd door de monniken. Het leek ook alsof het voor de monniken een vervelende verplichting was, in plaats van een heilig ritueel. Maar dat kan ik me echt goed voorstellen, aangezien ze echt worden gezien als een toeristische trekpleister en iedereen continu foto's maakt. Ik vond dit echt een typisch voorbeeld van iets moois en traditioneels dat hoort bij deze stad, maar dan helemaal wordt verpest door het toerisme. Ik kan me ook echt heel goed voorstellen dat de mensen een hekel krijgen aan toeristen. Een mooie stad wordt binnen een aantal jaar helemaal overgenomen door toerisme. Alle charme die een stad heeft gaat daardoor verloren in de eetkraampjes, hostels, barren en reisbureautjes.