National Museum

2 maart 2016 - Bangkok, Thailand

Dit was een dag die eindelijk eens soepel verliep! We kregen gisteren een tip voor een app die offline alle kaarten en routes laat zien. Dus we zijn lopend naar het national museum gegaan. Daar kon je om half 10 een gratis tour volgen. Deze duurde 2,5 uur en was echt heel leuk en leerzaam! Waarschijnlijk vooral omdat de gids ook heel erg aardig was.

Ik heb heel veel geleerd over het boeddhisme en over het hindoeïsme, waar het boeddhisme uit is ontstaan. Wat me vooral is bijgebleven is de mythe over Ganesha. Parvati, de vrouw van Shiva, beiden goden, was alleen thuis en wilde iemand die haar zou beschermen. Dus creëerde zij een zoon, Ganesha. Ze zei hem niemand binnen te laten. Toen Shiva thuis kwam, mocht hij niet binnen. Hij werd zo boos dat hij zijn huis niet binnen mocht, dat hij Ganesha's hoofd er af hakte. Shiva werd hier natuurlijk heel boos over, want het was haar zoon. Om het goed te maken stuurde Shiva zijn bedienden op pad om van het eerste slapende dier dat ze tegen kwamen het hoofd af te hakken. Dit was een baby olifant. Shiva plaatste dit hoofd op dat van Ganesha en bracht hem weer tot leven.

In een andere ruimte was van alles te zien dat te maken had met de dood van de koning of iemand anders van het koninklijk huis. Dit was echt belachelijk allemaal, het klinkt allemaal als iets dat ze jaren geleden zouden doen. Er wordt een speciaal crematorium gebouwd, dat ook echt alleen maar voor die koning gebruikt wordt en daarna wordt afgebroken.

Daarna zijn we met een bus naar een winkelcentrum geweest om een telefoon voor ilva te kopen. We zaten tussen de locals in een krakkemikkige bus met houten vloer. Echt bijzonder, maar wel echt heel goedkoop!