Lopburi

25 maart 2016 - Lopburi, Thailand

Lopburi, deze stad staat er om bekend dat hij overgenomen is door apen. In het begin dachten we nog dat dat wel mee zou vallen. Maar dat doet het niet! In sommige gedeelten van de stad zijn het net duiven in Amsterdam! Ik ben er doodsbang voor! Zeker nadat ik door een aap werd beroofd... Maar dat was ook echt mijn eigen domme schuld! We waren even naar de supermarkt geweest en had dus mijn boodschappen in een plastic tasje, dit heb ik geloof ik maar 5 min vast gehad, toen kwam er een aap op me afgestormd (op het tasje eigenlijk) en ik heb het hem toen maar al te graag gegeven. Er zat een broodje in, en binnen 5sec had hij de verpakking open gescheurd en het hele broodje verslonden! De rest van de avond hebben we ons dus maar verstopt op onze hotelkamer! Stiekem waren we doodsbang!

De dag erna zijn we naar het nationaal museum van Lopburi geweest. We hebben er geloof ik wel een kwartier omheen gelopen omdat we de ingang niet konden vinden. Het gebouw ziet er heel erg Frans uit, maar dat komt doordat Thailand vroeger hele goede banden had met Frankrijk en Holland. Het enige dat me is bijgebleven van dat museum is dat er armbanden lagen met de polsen van de mensen er nog in. Echt walgelijk!
Daarna zijn we naar de Wat Phra Si Mahathat tempel geweest, deze lijkt heel veel op die we in Ayutthaya al hadden gezien. Maar deze had een hele hoop gedeelten die nog vrijwel in tact waren. Dus dat was echt mooi om te zien!
De laatste tempel hadden we expres tot het laatst bewaard, want we wisten niet zo goed of we er wel heen durfden. Dat was de Prang Sam Yot. Dit is dé apentempel. En ja hoor, hoe dichterbij we kwamen, hoe meer apen er zaten (en hoe erger het stonk). Het was echt niet normaal hoeveel apen er op en rond die tempel zaten! Je kon de tempel in, daar zaten geen apen, want alle ingangen waren afgezet met tralies. Binnen kon je dus goed naar de apen kijken zonder dat ze naar je toe zouden komen! Dat was erg leuk. Want apen zijn echt hele grappige beesten.

Ik heb nog nooit zo vies gegeten als die avond!