Kanchanaburi

23 maart 2016 - Kanchanaburi, Thailand

Gisteren zijn we aangekomen in Kanchanaburi. We hebben er 4,5 uur over gedaan om 150 km af te leggen. We hebben nergens echt lang stil gestaan, dus kun je nagaan wat het tempo van een bus hier is. Het was wel spotgoedkoop. In totaal hebben we iets van €4 betaald. We zaten tussen de locals met nog twee andere Europeanen. Dat is dus heel iets anders dan in Bangkok en op de eilanden waar je continu tussen de toeristen zit.

Hier aangekomen zijn we direct naar het Birma-Thailand railway museum gegaan. Hier wordt precies uitgelegd wat er tijdens de tweede wereld oorlog is gebeurt. De Japanners hadden Thailand bezet en wilde een spoorlijn bouwen tussen Birma en Bangkok. Hiervoor hadden ze mensen nodig, oorlogsgevangenen, die vooral uit Engeland en Nederland kwamen. Het is verschrikkelijk hoe ze die mensen hebben misbruikt. Het valt echt absoluut op geen enkele manier goed te praten wat hier is gebeurt! Daarna zijn we naar het oorlogskerkhof geweest waar onder andere 1.800 Nederlandse soldaten begraven liggen. Het was heel indrukwekkend om al die Nederlandse graven te zien! Ik voelde me zo verdrietig, dat al die jongens van mijn leeftijd hier zulke vreselijke dingen hebben meegemaakt en nu moederziel alleen bijna 100.000 km van vrienden en familie hier begraven liggen. Ik voelde me als Nederlandse op dat moment heel erg met ze verbonden, alsof ze allemaal familie van me waren.

Daarna zijn we naar de bekende brug over de rivier kwai gelopen. Daar was eigenlijk niks aan. De brug is helemaal nieuw en van staal en voelt totaal niet aan als een stukje geschiedenis. Bovendien stond de brug bomvol met Chinezen...

Het hostel waar we slapen bestaat uit kleine bamboe bungalows. Ziet er echt heel erg leuk uit! Alleen de bedden bestaan uit matrasjes van ongeveer 3 cm dik op de vloer. Dus geslapen heb ik niet vannacht.

Vandaag zijn we naar de Erawan watervallen gegaan. Dit is in een national park, de waterval bestaat uit 7 verschillende plateaus. 1 t/m 4 zijn makkelijk begaanbaar, maar naar 5 t/m 7 moet je echt klimmen. Het was echt heel mooi, maar niet heel bijzonder. Ik heb watervallen in Turkije gezien die zo veel mooier waren dan dit! Maar misschien komt dat ook wel doordat het nu het droge seizoen is.

1. Mama:
    27 maart 2016
    Ha sasje de watervallen zijn inderdaad erg mooi maar er stroomt niet zoveel water omlaag waaraan het niet zo indrukwekkend uitziet als in Turkije.
    En het kerkhof zal zeker erg veel inpec op je maken..er zijn vezelige dingen gebeurd daar
    Leuk die reisverslag elke keer met die foto's. Kunnen we ook mee genieten van die geweldige reis die je aan maken ben.
    Dikke kus mam xxx