Ayutthaya

21 maart 2016 - Ayuthaya, Thailand

Dit is de vierde dag in Ayutthaya, een van de vroegere hoofdsteden van Thailand. De reis hier naartoe was weer een wereldreis op zich; we zijn om half 1 in de middag uit Kao Sok vertrokken en kwamen of 10 uur 's ochtends aan in het hostel in Ayutthaya. Gedeeltelijk ook onze eigen fout, want we zijn zonder na te denken naar het station in Surat Thani gegaan. Toen we daar aankwamen bleken alle treinen waarin je kon slapen al vol. Dus we moesten met een trein waarin je moest zitten naar Bangkok. Deze vertrok ook pas om kwart voor 9 waardoor we 6 uur op het station moesten wachten. Van Bangkok moesten we toen naar Ayutthaya, dit was echt spot goedkoop! maar 20 bath voor 2 uur in de trein!

We hebben hier elke dag een fiets gehuurd. En fietsen is nog niet eens zo makkelijk hier. Ze rijden hier aan de "verkeerde" kant van de weg... Rechtdoor rijden is nog wel te doen, maar een bocht naar rechts maken is echt een drama!
We hebben een hele hoop mooie ruïnes gezien. Het moet ooit echt een prachtige stad zijn geweest. De eerste dag zijn we naar Wat Maha That en Wat Ratchaburana geweest. Dit zijn twee ruïnes, echt heel erg mooi. Je kreeg hier een goede indruk hoe het ooit was geweest!
Daarna gingen we naar Wat Thammikarat, het vreemde hier was dat er overal beelden van kippen stonden! Geen idee wat daar het idee achter is... Vervolgens wilden we naar een andere tempel fietsen, maar kwamen we uit bij een overdekte markt. We gingen hier echt helemaal los, en hebben een hoop troep gekocht! Maar alles is ook zo goedkoop dat je er hebberig van wordt! Ook hebben we die dag de eerste olifant gezien! Ze worden hier gebruikt als paard om toeristen rond te rijden. Dit is echt heel slecht voor de olifanten omdat hun rug daar absoluut niet voor gemaakt is!

De dag erna hebben we nog een aantal andere ruïnes bezocht, waaronder een beeld van een liggende Boeddha, Wat Lokayasutharam. Ook kwamen we uit bij een ruïne waar het Boeddha beeld nog in stond. Dat is best bijzonder aangezien alle beelden vaak worden weggehaald en in een nieuwe tempel worden gezet. Ook zijn we naar het one million toy museum geweest, het verbaast me echt hoeveel troep mensen in één ruimte kunnen duwen hier.... Het was gewoon een bende. Er waren wel een aantal oude poppen te zien, maar het meeste waren Nijntjes en andere actiefiguren van nu.
Die avond zijn we naar een night marker geweest. Hier heb ik een krekel gegeten! Echt facking ranzig! Er zit een gek smaakje aan en de pootjes voel je prikken in je tong! Dit doe ik nooit niet meer!

De derde dag zijn we naar de twee grote ruïnes buiten de stad gefietst, hiervoor moet je de rivier over. Deze waren echt prachtig! De Wat Chaiwatthanaram, is een van de best bewaarde complexen. Je krijgt hier pas echt een idee hoe het hele complex er uit heeft gezien. Daarna zijn we naar de Wat Yai Chai Mongkhon gefietst. Hier staan echt honderden Boeddha beelden. Dit was echt het mooiste dat er te zien was in De hele stad!

Tot nu toe is Ayutthaya misschien wel de leukste stad tot nu toe. Het is hier heel rustig, de mensen zijn oprecht vriendelijk, en doordat we hier een fiets konden huren, waren we niet zo afhankelijk van taxi's en dergelijke. Ik voelde me hier na de eerste dag echt al wel een beetje thuis. Maar dat voel ik me bijna overal wel.
Sommige mensen gaan hier maar een dagje naartoe, dat is echt veel te kort! wij hebben er drie dagen over gedaan om alles te bekijken en vandaag is een rustdag. Het hostel is echt heel chill en gezellig ingericht, dus dat maakt het fijn om hier wat langer te blijven en een dag uit te slapen, film te kijken en boek te lezen.

Stand van zaken tot nu toe: De warmte was heel erg goed te doen, totdat we hier in Aytthaya aan kwamen. Het is hier niet zo zeer warm, maar je zweet je hier een ongeluk. Het is gewoon niet normal, alles dat je drinkt, komt er na 1 minuut als zweet gewoon weer uit. Het is maar bijzonder.
Het eten hier is nog best lekker. Ik ben echt gek op curry en ben ook zeker van plan om ergens een kookcursus te doen! Ontbijten/lunchen doen we meestal met iets uit de supermakt, wat echt heel goedkoop is!
Ik ben ondertussen al gewend aan het betalen met Bath. Ik heb nu echt een indruk van wat duur is en wat niet. Ookal klopt dat als je het omrekent voor geen meter, want vandaag wilde ik jus d' orange kopen, maar dat kostte 18 bath. Vond ik veel te duur. Maar als je het omrekent naar Euro's is dat maar iets van 50 cent! dus echt duur is dat niet! Maar kleren kopen is hier wel goedkoop! ik heb voor in total 600 Bath een hemdje, korte spijker broek, korte broek en een jurkje gekocht. Dat is 16 Euro... echt niks dus!
Verder kwamen we er gisteren achter dat we te snel reizen. Het plan was eigenlijk ook om nog naar Koh Tao te gaan, een ander eiland, maar ik kon me er niet meer toe zetten om nog een dag op het strand te liggen. Daarom zijn we hierheen gegaan. Maar dat was echt een hele domme zet, want we hadden eerst naar Kanchanaburi moeten gaan, dit ligt dichter bij Bangkok dan waar we nu zijn, dus nu moeten we weer helemaal terug.....
maargoed, we reizen dus te snel. Er zijn nu 22 dagen van ons 60 dagen visum voorbij, we hebben dus nog 40 dagen terwijl we naar mijn idee al de helft hebben gezien. Ook in Laos zal het niet heel makkelijk zijn om de 30 dagen van het visum te vullen, en het zelfde geld voor Cambodja... in Vietnam zou dat misschien nog lukken. Maar dit betekent dus dat als ik op dit tempo blijf reizen, ik na 3,5 maand al thuis zou kunnen zijn. Dat is nou niet helemaal de bedoeling. Daarom denk ik dat ik meer kleine plaatsen in Thailand wil bezoeken en er waarschijnlijk nog een ander land achteraan ga doen, misschien Myanmar of Indonesie.
Verder valt het van plek tot plek reizen me nog wel mee, ik heb de gave ontwikkeld om overal in slaap te kunnen vallen. Dan vliegt de tijd voorbij.
Het echt mensen ontmoeten is moeilijker dan ik dacht. Maar dat komt denk ik doordat we met z'n tween zijn en we ook niet echt heel hard ons best doen. Ik probeer het nog wel, maar Ilva heeft daar geloof ik ook niet echt behoefte aan.
Het valt ook tegen hoeveel mensen alleen reizen, alleen in Koh Lanta was iedereen alleen. Maar misschien als we naar Chang Mai gaan, waar echt ALLE backpackers heen gaan zijn er weer meer mensen alleen en is het makkelijker om contact te maken. Dat vind ik echt heel erg leuk! Om te horen waar mensen vandaag komen, verhalen over wat ze hebben gedaan en gewoon het praten met verschillende mensen.
Ik kan me wel echt voorstellen dat het op een begeven moment klaar is. Het is op den duur denk ik vervelend om altijd in een slecht bed te slapen, het altijd warm te hebben en te zweten, altijd weer verder reizen, altijd noodles of rijst, altijd gedoe met taxi's en altijd vieze kleren. Maar toch, bij alle prachtige dingen die je ziet, wil je alleen nog maar meeeeer en meer zien. Vooral nu we in Ayutthaya zijn en het hier zo mooi is, en je overal leest dat andere steden nog veel mooier zijn, wil ik verder reizen.

1. Michel Verheijden:
    21 maart 2016
    Weer een gaaf verhaal Saskia en dito foto's.
    Heel veel plezier nog en wat dat zweten betreft ik snap het ik heb op dit moment hetzelfde Greetz pap xxx
  2. Irene:
    23 maart 2016
    Hee Saskia! Super leuke verhalen :) ik heb alles gelezen wat je geschreven hebt, echt gaaaf! Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt en Ilva ook. Geniet er nog veel van! xxx Irene