Hué

16 mei 2016 - Hue, Vietnam

Zaterdag nadat we waren aangekomen in Hue, hebben we een fiets gehuurd en zijn we naar een brug gefietst. Er fietsen een Duits meisje mee dat zich aan ons had opgedrongen in het hotel. Ze was heel aardig, maar heel vreemd en heel traag. Het was echt heerlijk weer, niet te warm en de zon scheen. Het was best wel een stukje fietsen, maar de weg naar de brug toe was het helemaal waard. We fietsen midden door de rijstvelden. De rijst was net geoogst en de boeren waren de velden in de fik aant zetten. Gezond is anders, maar het zag er wel heel tof uit! De brug zelf stelde niet heel veel voor, maar was wel heel leuk om te zien! Het is een overdekte brug en blijkbaar typisch Vietnamees. Daarna wilden we naar een Lagoon fietsen, het meisje dat meefietste had de navigatie, dus wij fietsen braaf achter dr aan. Maar toen we al zo'n half uur aant fietsen waren, bleek dat ze helemaal naar de andere kant van de Lagoon wilde fietsen dan dat wij in gedachten hadden. Dit was nog meer dan 10 km fietsen. En aangezien het heel warm was, en terug naar de stad dan echt nog heel erg ver was, wilden wij dit niet en zijn we terug naar het hotel gefietst. Die hele weg was zonder enige vorm van schaduw en het was dus echt verschrikkelijk heet. Gisteren hebben we een georganiseerde Tour gedaan langs alle bezienswaardigheden in Hue. Dit was echt heel leuk, en we hebben een heleboel mooie dingen gezien die we anders niet hadden kunnen zien. Hier in Vietnam rijden namelijk geen tuktuks, alleen maar taxi's. Dus dingen die niet op loop of fietsafstand zijn, kunnen we niet bekijken. Als eerste gingen we naar de Imperial citadel. Deze is omgeven door muren van wel 10 km lang en 2 meter dik! Hier woonde vroeger de keizer. Eigenlijk is het dus een gigantisch paleis. Het was echt heel mooi om te zien. Het is alleen jammer dan een groot deel, het deel waar de keizer woonde, is verwoest tijdens de Vietnam oorlog (of zoals ze het hier noemen, de Amerika oorlog). Daarna gingen we naar het Royal fine arts museum. Hier zag je oa een gouden stempel van 9kg in de vorm van een draak. Als laatste ochtend activiteit gingen we naar het huis van een belangrijke mandarijn, waar ik de naam van vergeten ben. Een mandarijn is een Vietnamees met een belangrijke politieke of militaire functie. Na de lunch gingen we naar een hele mooie pagode. En naar een graftombe. Ik had een gigantische grafsteen verwacht, maar het was een heel complex met tempel en al. Allemaal heel mooi! Maar wel belachelijk dat dat allemaal voor een enkel persoon is gebouwd. Daarna gingen we naar een dorpje waar ze wierook maken. Het is wel grappig om te zien hoe het gemaakt wordt. Als laatste hebben we een tocht over de perfume river gemaakt. Waarna ze ons dropten bij een juwelier... Alsof wij daar iets kunnen kopen, het goedkoopste paar oorbellen kostte €300... Vandaag zijn we onderweg naar Hoi An. Toen de bus aan kwam rijden dachten we echt dat er een fout was gemaakt, we hebben 4$ betaald, en zijn maar 4 uur onderweg. Maar we zitten in een super luxe slaapbus... Het is echt de perfecte dag om in de bus te zitten, want het regent. Lijkt wel Nederland hier!