Hanoi

4 mei 2016 - Hanoi, Vietnam

Zondag hebben we een vlucht genomen van Vientiane naar Hanoi, Vietnam. In totaal zijn we maar iets van 35 min in de lucht geweest, haast niet de moeite. Maar we kregen wel gratis eten en drinken én een vochtig handen doekje! Tijdens onze vlucht van 11 uur kregen we helemaal niks, konden we eten kopen voor €22....
We zijn met een taxibusje naar het hostel gegaan... Onderweg bleek direct al dat Hanoi nog drukker is dan Bangkok! Het verkeer is echt dramatisch, overal rijden scooters en niemand doet hier aan verkeersregels of weghelften. Alles krioelt door elkaar.
Onze missie die avond was om ergens een manicure te doen! Het was een bijzondere ervaring! Maar heb nu wel hele mooie nagels!

De dag erna was een maandag, en blijkbaar is bijna alles dicht op maandag of alleen op de eerste maandag van de maand.. Dus we hadden dubbel pech!
We zijn toen dus maar naar alle dingen gegaan die wel open waren. Een daarvan was de Ngoc Son tempel op een eiland in het Hoan Kiem meer. Dit was de eerste Vietnamese tempel die we zagen. Het lijkt in niets op tempels in Thailand of Laos. Je zou eerder zeggen dat het Chinees is! Dat had ik niet helemaal zien aankomen. Maar ergens ook wel logisch omdat het heel dicht bij China ligt en veel invloeden van China heeft. Het was echt niet normaal druk op dat eilandje. Overal stonden chinezen, en man wat zijn die mensen onbeschoft! Ze kruipen alleen maar voor en duwen je overal aan de kant...
Daarna gingen we naar de Hoa Lo prison. Deze gevangenis is gebouwd door de Fransen toen zij Vietnam bezetten om Vietnamese politieke gevangenen gevangen te houden. Het is echt verschrikkelijk wat er daar allemaal gebeurde tijdens de Franse bezetting. Mensen werden zwaar mishandeld en vermoord. In het museum staat nog de oorspronkelijke guillotine waarmee de Vietnamezen werden onthoofd. De cellen waar ze werden opgesloten zijn heel klein, met alleen helemaal bovenin de muur een paar luchtgaten.
Het vreemdste was dat na de bevrijding van Frankrijk, tijdens de Vietnam oorlog,  de Amerikaanse piloten die gevangen werden genomen als koningen werden behandeld. Ze kregen goed eten, mochten studeren, spelletjes doen, leerden vanalles over de Vietnamese cultuur, leerden instrumenten bespelen en nog veel meer "luxe" dingen voor een gevangenis. Het leek wel alsof ze propaganda wilden maken voor Vietnam, om te laten zien hoe vreselijk die Fransen waren, maar hoe goed zijn waren voor hun gevangen. Ergens geloofde ik er helemaal niks van!
Daarna zijn we langs een kathedraal gelopen. Heel vreemd om te zien in Azië. Ergens voelde het binnen in de kerk alsof je een klein beetje thuis was.

Gisteren zijn we de hele dag bezig geweest, maar hebben we eigenlijk niks gedaan. We zijn naar het National Museum Of National History geweest. Hier was eigenlijk niet zo veel aan. Nu klink ik als een cultuur barbaar, maar het enige dat er te zien was waren een paar potten en wat oude stenen...
Savonds zijn we naar een Water Puppet Show geweest. Dit is iets typisch Vietnamees. Het is een voorstelling waarbij poppen in het water een verhaal vertellen over het leven van het Vietnamese volk. Het was echt heel leuk om gezien te hebben; hele mooie muzien en heel
Bijzonder wat ze allemaal met die poppen kunnen.

Vandaag zijn we begonnen met lopen naar de Bach Ma tempel. Onderweg kwamen we door allerlei kleine super drukke straatjes. Overal zag je mensen met idioot volgeladen fietsen. Echt niet normaal hoeveel spullen mensen op een fiets vervoerd krijgen! Het zag er overal echt zo uit zoals ik me Vietnam had voorgesteld. Met overal oude vrouwtjes met volgeladen fietsen of manden op hun schouders.
Toen we bij de Bach Ma tempel aankwamen, bleek dat deze net 5 minuten gesloten was. Dat was wel heel erg jammer!
Toen zijn we op zoek gegaan naar een boekwinkel, deze was helemaal aan het einde van de stad, waarschijnlijk een half uurtje lopen ofzo, maar wij hebben er denk ik wel anderhalf uur over gedaan om m te vinden. Ik geloof dat we er gewoon rondjes omheen hebben gelopen. Uiteindelijk hebben we hem toch gevonden! We wilden daar graag boeken kopen over de Killing Fields in Cambodja, en dat is gelukkig gelukt!
Daarna gingen we naar het Mausoleum van Ho Chi Mihn. Maar ook dit bleek dicht te zijn. Hier ligt het lichaam van Ho Chi Mihn opgebaard. Heel vreemd. Dus wel echt jammer dat we er niet in konden, want had het best willen zien.
De laatste stop van vandaag was het Imperial Citadel. Het was echt een mooi complex, maar ik was zo moe dat ik er niet meer van kon genieten en alleen nog maar naar m'n bed wilde! Het is ook echt heel benauwd hier, waardoor je heel de dag loopt te zweten! Zodra je buiten komt voel je je smerig...