Chiang Mai: Songkran en Elephant Nature Park

19 april 2016 - Chiang Rai, Thailand

Dinsdag ochtend had ilva ineens heel erge buikpijn rechtsonder in haar buik. Op een begeven moment werd het zo erg dat we naar het ziekenhuis zijn gegaan. Daar dachten ze aanvankelijk dat ze een blindedarmontsteking had. Na de hele dag gewacht te hebben en een aantal tests te hebben gedaan, bleek dat het toch geen blindedarmontsteking te zijn, gelukkig! Het was een ontsteking van de darm en ze wilden ilva daar houden voor de nacht. Ik was zo opgelucht dat het niet heel ernstig was! En ze niet geopereerd hoefde te worden! Ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen.. Maar omdat ilva daar moest blijven, was dit de eerste keer dat ik alleen de straat op moest. Een taxi terug naar huis vinden was echt vreselijk! Geen enkele reed de goede kant op. Na een kwartier had ik er pas een gevonden en was mijn humeur er niet veel beter op geworden. Ik voelde me echt alleen, en zou het liefste naar huis zijn gegaan op dat moment! Nadat ik in m'n eentje had gegeten, ben ik weer terug gegaan naar ilva om haar wat spullen te brengen. Toen ik terug kwam zat er een jongen uit Noorwegen in onze kamer, daar heb ik een hele tijd mee zitten praten. Gelukkig was dat heel gezellig!

De dag daarna was de eerste dag van Songkran. Ik ben die dag met twee Italianen uit onze kamer mee gaan doen met het gigantische watergevecht. Op een begeven moment was ik mijn Italiaanse vrienden kwijt en ben ik verder gegaan met een Koreaans meisje. Heg was echt heel leuk voor een uur of 3, maar daarna wordt het ijskoud en vervelend. Iedereen heeft of een waterpistool, of een emmer. Overal op straat kun je deze vullen met (ijs)water. Vooral taxi's en tuktuks zijn het doelwit, maar ook brommers, wat echt levensgevaarlijk is. Het is wel echt bizar hoe er in Chiang mai met water gegooid wordt, terwijl de boeren in de rest van het land geen water hebben voor hun akkers!

De dag erna kwam ilva weer terug uit het ziekenhuis. Die dag hebben we samen binnen gezeten en wat kaartspellejes gedaan.

De dag erna ben ik zonder Ilva naar het Elephant Nature Park gegaan. Die bleef thuis om uit te zieken. Ik werd sochtends opgehaald bij het hostel. We waren met een groep van maar 5. Dat was wel jammer. Deze bestond uit een Belgische vrouw van 53, een Engels stelletje (die veganistisch, en vervelend waren) en een jongen uit Engeland, die was wel echt heel aardig en had goede humor.
Alle olifanten in het park zijn gered van het cicus of van de houtkap waar ze olifanten gebruiken om de stammen te verplaatsen. Van te voren kregen we een film te zien over hoe olifanten daar behandeld worden. Dat is echt verschrikkelijk! Veel olifanten zitten dan ook onder de grote littekens. We begonnen maar het voeren van de olifanten. Dit is echt heel leuk om te doen. De slurf is net een hand, een hele sterke, dat wel. Daarna gingen we een rondje door het park lopen om alle olifanten te ontmoeten. Ook hebben we er een gewassen in de rivier. Rond een uur of 1 was het tijd om in te checken en hadden we vrije tijd voor de rest van de dag. Dit was echt veel te vroeg en heb me dan ook best een beetje verveeld. Gelukkig was die Engelse jongen er! Want de rest ging echt al heel vroeg naar bed. Om te tijd te doden hebben we maar een Thaise massage genomen! Dat was echt fijn en deed helemaal geen pijn zoals ik had verwacht.
De dag erna moesten we al om 7 uur ontbijten, maar hadden we vrije tijd tot half 9. Daarna gingen we weer een wandeling maken door het park en een olifant wassen. Hierna moesten we uitchecken en hadden we nog meer vrije tijd. Rond een uur of 1 gingen we rijstballen maken voor de olifanten die geen tanden meer hadden. De jongen van het stelletje wilde niet helpen met het mengen van de rijst met bananen en gekookte pompoen omdat hij geen vuile handen wilde krijgen. Ik heb echt nog nooit zo'n mietje gezien.... Kon het echt niet uitstaan!
Nadat we de rijstballen hadden gevoerd gingen we alweer naar huis toe.
Het was heel leuk, maar het zou zo veel beter zijn zonder al die vrije tijd, vooral omdat onze groep zo klein was en eigenlijk niet zo leuk. Achteraf was het het wachten in Chiang Mai en het geld niet helemaal waard. Maar toch was het wél leuk, alleen niet zo leuk als ik had verwacht dat het zou zijn.

We zijn daarna nog twee dagen in Chiang Mai gebleven. Zondag avond zijn we met Britt en Stievie gaan eten, twee vriendinnen van Ilva van thuis die toevallig ook in Chiang Mai waren. En gisteren zijn we met hen naar de Grand Canyon geweest en hebben we savonds gezellig samen gegeten en wat gedronken.

Vandaag zijn we naar Chiang Rai gegaan, de laatste stad die we zullen bezoeken in Thailand. Onderweg begon het te regenen en dat heeft het hier nu al een paar keer gedaan, waardoor het hier echt heel benauwd is. Het hostel is echt heel mooi, met een heerlijk bed en super chille douche. Echt een verademing na het vorige hostel, want dat was niet veel soeps.